De "Compagnie Internationale des Wagons-Lits" (et des Grands Express Européens), vaak kortweg Wagons-Lits genoemd, is een in 1876 door de Belgische ingenieur Georges Nagelmackers opgerichte spoorwegmaatschappij voor internationale treindiensten. De maatschappij verzorgde tientallen vaste treindiensten over heel Europa. De bekendste hiervan is wellicht de Oriënt-Express.

In het jaar 1867 bracht de Belg Georges Nagelmaekers, telg uit een bankiersfamilie, een bezoek aan de Verenigde Staten. Hij raakte hier sterk onder de indruk van de luxetreinen die de Amerikaanse oost- en westkust met elkaar verbonden. Twee jaar voor de komst van Nagelmaekers had George M. Pullman slaaprijtuigen geïntroduceerd, ideaal voor deze langeafstandstreinen, die verschillende dagen onderweg waren. Toen Georges Nagelmaekers  naar huis terugkeerde was het idee voor een Europees netwerk van luxueuze langeafstandstreinen geboren.

De maatschappij kwam van de grond met een startkapitaal van 4 miljoen Belgische franken, en de (financiële) hulp van onder andere de Belgische koning Leopold II van België, die ook belangen had bij de familie Nagelmaekers.

Al snel bleek dat het niet vanzelfsprekend was om een netwerk van nachttreinen op te starten zoals dit in Amerika gangbaar was. Europa telt veel verschillende staten die allemaal wisselende relaties met elkaar hadden. Hoewel er al sinds 1870 een relatieve vrede heerste die tot 1914 zou aanhouden, was het onvermijdelijk dat een trein die alle Europese landen met elkaar zou verbinden van groot politiek belang zou zijn. Om een goed functionerend internationaal spoornetwerk te voorzien diende veel onderhandeld te worden. De diplomatieke banden van Georges' bankiersfamilie hebben hierbij sterk geholpen. De nationale spoorwegmaatschappijen van de betrokken landen waren echter een storende factor. Zij zagen er met de CIWL een concurrent bijkomen. Uiteindelijk werd er een akkoord bereikt dat de Wagons Lits enkel de 'wagons' zou leveren en dat de locomotieven door de nationale spoorwegmaatschappijen zouden voorzien worden. Hierdoor moest er aan de grens van elk land van locomotief gewisseld worden.

Er was activiteit in Oostende tot 2003.

De gebouwen van "WAGON LITS" in Oostende werden enkele jaren geleden gesloopt en zijn er dus niet meer!

Een monument uit de "industriële revolutie" verdween voor goed uit het Vlaamse land.